Afsætning A




Tema: Branchen for byggemarkeder
(Opgaven er udarbejdet i november 2021)
Tirsdag den 17. maj 2022
kl. 09.00-14.00



Opgaver



Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.

I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet, hvilke bilag der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.

Du behøver ikke henvise til, hvilke bilag du anvender til besvarelse af de enkelte opgaver.

Opgave 1

Karakteriser udvalgte målgrupper i branchen for byggemarkeder. Inddrag bilag 1, 2 og 3.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Opgave 2

Analyser branchen for byggemarkeder.
Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.

Opgave 3

Analyser branchen for byggemarkeders anvendelse af distributionsparameteren.

Opgave 4

Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.
  1. Når Stark åbner en Stark Shop i en storby, er der tale om markedspenetration.

  2. Service er en vigtig konkurrenceparameter i branchen for byggemarkeder.

  3. ”Fra 1. november er det slut med søndagsåbent i Davidsens byggemarkeder. Samtidig droppes salg af køkkengrej, boligtilbehør og modetøj. I stedet skærper kæden sin profil i forhold til byggematerialer, og samtidig styrkes kædens onlineshop.”

    Et smalt sortiment kan give et byggemarked en konkurrencemæssig fordel i branchen.

Opgave 5

Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for XL-Byg. Diskuter løsning(er) på den valgte udfordring.



Definition af byggemarked


Et byggemarked er en større forretning, der sælger byggematerialer, redskaber og inventar til hus og have.

Kilde: Den Danske Ordbog.



Bilag 1 – Rekordstor byggelyst hos danskerne: Nu indtager kvinderne byggemarkederne


Online inspirationssider og coronakrisen har skabt en stor stigning i kvindelige gør-det-selv-kunder. Danske boligejeres lyst til at investere i større forbedringer til hjemmet er på det højeste niveau i 20 år.

– Ingen havde forudset et sådan boom i boligprojekter. I starten af coronakrisen var der fokus på mindre bolig- og haveprojekter, men ret hurtigt fattede folk også interesse for større projekter. Man brugte mere tid i hjemmet, og det resulterede i en ren gør-det-selv-eksplosion, fortæller Helene Birk, marketingchef ved XL-BYG.

Byggelysten har skabt travlhed hos XL-BYGs professionelle kunder såvel som i byggemarkederne. Men den mest bemærkelsesværdige udvikling er sket online. XL-BYG har under coronakrisen udviklet et digitalt inspirationsområde, der hedder #parcelhack, og som giver idéer til fornyelse af boligen ude og inde. Næsten halvdelen af områdets besøgende er kvinder, og omkring 40 procent af alle køb i webshoppen foretages af kvinder. Det er en stor forandring i forhold til, at byggemarkedsbranchens kunder traditionelt har været mænd, oplyser Helene Birk.

– Kvinderne er kommet på banen, som et resultat af primært to ting. De mange hjemsendelser, der har skabt et større behov for et attraktivt hjem for dem og familien. Og et hastigt voksende antal inspirationssider og instruktionsvideoer, der har åbnet en tidligere mandsdomineret verden for dem, siger Helene Birk.

Vores tids store prestigeprojekt

– Det at skabe et hjem og sætte et personligt præg på ens bolig er i høj grad blevet et identitets- og prestigeprojekt, hvor vi særligt i Danmark har en stærk kultur omkring redebygningen, som indebærer at investere penge, tid og flid i hjemmet. Noget vi i høj grad har set blomstre op under corona-hjemsendelserne, siger Malene Breuning, der er forsker i moderne hjem- og boligidealer, og uddyber:

– Et stigende antal kvinder bruger byggemarkederne og påtager sig både planlægnings- og byggeroller. Det afspejler en generel udligning af mande- og kvinderoller i hjemmet, hvor mænd har kastet sig over at bage, grille, lave mad og passe børn, mens kvinder ikke længere er blege for at gå i gang med større gør-det-selv-projekter i hus og have.

Kilde: Uddrag fra www.xl-byg.dk, 21. september 2021

Tilbage



Bilag 2 – Udvalgt statistik fra e-handelsanalysen 2021


Figur 1 – Varer og tjenester købt online fordelt på befolkningsgrupper

56% 44% Fordelt på køn 21% pensionister 7% De unge 44% 56% Fordelt på køn Onlineforbrug på bolig- og have- artikler fordelt på befolknings- grupper 44% 56% Fordelt på køn 22% Singler og par 47% 53% Fordelt på køn 26% De midaldrende 24% Børnefamilier 53% 47% Fordelt på køn


Figur 2 – Befolkningsgruppers forbrug fordelt på varegrupper

De unge Singler og par Børnefamilier De midaldrende Pensionister Byggematerialer 3% 19% 35% 24% 19% Køkkenudstyr 13% 19% 26% 23% 20% Planter 6% 14% 21% 27% 31% Møbler 10% 27% 18% 26% 20% Dekoration/kunst 9% 24% 23% 29% 15% Boligtekstil 7% 24% 19% 27% 24% Havemaskiner 16% 22% 31% 31% Havemøbler 28% 16% 25% 31% Værktøj 19% 33% 28% 20% Brændsel/energi 12% 15% 38% 36%


Figur 3 – Varer og tjenester købt online fordelt mellem land og by

Det digitale bolig/ have-forbrug fordelt mellem land og by Top 5 mest købte varegrupper 15% LANDSBY 22% Byggematerialer 12% Planter/blomster 10% Køkkenudstyr 9% Møbler 9% Værktøj 31% MINDRE PROVINSBY 20% Byggematerialer 16% Køkkenudstyr 12% Møbler 10% Dekoration/kunst 8% Havemaskiner 21% STØRRE PROVINSBY 17% Køkkenudstyr 13% Byggematerialer 11% Møbler 11% Planter/blomster 10% Boligtekstil 33% STORBY 17% Køkkenudstyr 15% Planter/blomster 13% Byggematerialer 12% Møbler 9% Dekoration/kunst


Figur 4 – Årsager til køb online fordelt på produktkategorier

Hvorfor køber forbrugerne bolig- og have artikler på nettet? Byggematerialer Andet 18% Varen er billigere 15% Kan ikke købes nær mig 13% Kan kun fås på nettet 13% Varen leveres til døren 12% Køkkenudstyr Varen er billigere 24% Andet 18% Kan kun fås på nettet 15% Kan ikke købes nær mig 10% Tidsbesparende 9% Møbler Varen leveres til døren 19% Kan kun fås på nettet 14% Varen er billigere 13% Kan ikke købes nær mig 12% Tidsbesparende 12% Planter Varen leveres til døren 31% Varen er billigere 15% Kan ikke købes nær mig 13% Større udvalg 9% Tidsbesparende 8% Dekoration/kunst Kan kun fås på nettet 26% Tidsbesparende 16% Varen er billigere 13% Kan ikke købes nær mig 13% Kan handle, når det passer 10%

Kilde: Dansk Erhverv, juni 2021

Tilbage



Bilag 3 – Byg din egen solhylde med Emma Martiny (video)



FIND MERE INSPIRATION HER ARTIKEL ARTIKEL VIDEOGUIDE Guide: Byg din egen solhylde Årets farver 2021 Dekorér din væg med en flot stregtegning

Kun tekst på billedet, der er relevant for opgavebesvarelsen, er gjort tilgængelig for talesyntese

Kilde: www.xl-byg.dk, 2021

Tilbage



Bilag 4 – Byggemarkeder ramt af prisstigninger


De seneste måneder har virksomheder over hele verden kæmpet med globale logistikudfordringer, der har skabt flaskehalse, forsinkelser på leverancer, mangel på containere og tårnhøje fragtrater. Udfordringerne har også ramt de danske byggemarkedskæder, der samtidig har set priserne stige markant på nogle af de mest populære produkter, og det skaber problemer.

Udfordringerne får allerede nu byggemarkedskæden Jem & Fix til at forberede sig på, at 2021 langt fra bliver et lige så godt år som 2020, hvor kæden satte omsætningsrekord på 3,8 mia. kr.
“Det er lidt anderledes i år, fordi der er vareknaphed, prisstigninger og fragtudfordringer. Så det bliver et helt andet år, men i forhold til 2019 skal det nok blive godt,” siger adm. direktør Claus Pedersen. “Producenterne er kommet bagud. Først lukkede de produktionen ned i første del af coronapandemien, og kort efter kom der gang i byggeriet, så mit bedste bud er, at vi resten af i år skal arbejde koncentreret for at styre uden om varemangel og store udsving i priserne,” skriver han i et svar og tilføjer, at koncernen indtil nu har kunnet skaffe “stort set” alle varer.

Palle Thomsen, administrerende direktør i Danske Byggecentre udtaler: ”Men det er ikke kun i Danmark, at vi ser en stigende vækst i byggeriet. Flere internationale markeder, heriblandt de europæiske og det amerikanske, oplever også en stigende aktivitet. Den stigende aktivitet øger efterspørgslen på arbejdskraft og byggematerialer som så afspejler sig i stigende priser – det er helt naturligt. De stigende materialepriser er en faktor, som alle dele af byggeriet må slås med, men det er en konsekvens af et internationalt marked med stor efterspørgsel.”

Kilde: Uddrag fra Børsen, 9. juni 2021 og uddrag fra Brancheforeningen Danske Byggerier, 10. september 2021

Tilbage



Bilag 5 – Oversigt over udvalgte udbydere i branchen for byggemarkeder


Byggemarked Om
XL-Byg
XL BYG GØR DET ORDENTLIGT
Etableret i 2002
Frivillig skandinavisk kæde
Stark
STARK Sammen bygger vi professionelt
Etableret i 2004
Dansk kæde ejet af den internationale kapitalfond CVC Capital Partners
Silvan
SILVAN VI GØR DET SAMMEN
Etableret 1874
Dansk kæde ejet af den tyske kapitalfond, Aurelius Group
Bygma
BYGMA IKKE FOR AMATØRER
Etableret i 1952
Dansk familieejet nordisk kæde
Jem & Fix*
jem & fix LAVPRIS BYGGEMARKED
Etableret i 1988
Dansk kæde – del af Harald Nyborg koncernen, ejet af Daell familien
Davidsens Tømmerhandel
DAVIDSEN -alt til byggeri
Etableret i 1944
Dansk kæde, ejet af Davidsen familien
Bauhaus
BAUHAUS
Etableret i 1988
Tyskejet international kæde
Harald Nyborg*
harald nyborg -ALTID LAVE PRISER!
Etableret i 1904
Dansk kæde ejet af Daell familien


*Jem og Fix samt Harald Nyborg betragtes i branchen for byggemarkeder som lavprisbyggemarkeder.

Kilde: Udbyderes hjemmesider, 2021

Tilbage



Bilag 6 – Oversigt over hovedtal for udvalgte udbydere i branchen for byggemarkeder


Byggemarked Butikker og ansatte i Danmark Hovedtal 2020
(i 1.000 kr.)
2019
(i 1.000 kr.)
2018
(i 1.000 kr.)
XL-Byg Ca. 2.600 ansatte
117 butikker
Nettoomsætning
Årets resultat
6.053.125
1.146
5.440.745
719
5.526.559
4
STARK Ca. 2.300 ansatte
75 butikker i Danmark og Grønland
Nettoomsætning
Årets resultat
7.403.000
330.000
7.025.000
3.589.000*
6.780.000
897.000
Silvan Ca. 640 ansatte
42 butikker
Nettoomsætning
Årets resultat
1.392.781
30.957
1.487.181
-86.929
1.604.016
-12.918
Bygma Ca. 1.800 ansatte
58 butikker
Nettoomsætning
Årets resultat
9.359.471
561.096
8.390.913
341.202
7.897.481
344.364
Jem & Fix Ca. 1.700 ansatte
124 butikker
Nettoomsætning
Årets resultat
3.777.761
396.573
2.901.530
186.127
2.644.889
155.136
Davidsens Tømmerhandel Ca. 1.200 ansatte
22 butikker i Danmark og Grønland
Nettoomsætning
Årets resultat
3.340.531
79.602
2.299.830
372.855
476.175
89.977
Bauhaus Ca. 1.100 ansatte
18 butikker
Nettoomsætning
Årets resultat
3.195.673
223.626
2.485.845
62.749
2.339.575
56.608
Harald Nyborg Ca. 2.000 ansatte
40 butikker
Nettoomsætning
Årets resultat
2.433.663
544.356
1.809.240
192.962
1.839.997
112.829

Alle byggemarkeder tilbyder online handel via webshop og betal-og-hent (click and collect)

*Årets resultat er kraftigt påvirket af STARKS frasalg af datterselskaber.

Kilde: Udbyderes hjemmesider og årsrapporter, 2021

Tilbage



Bilag 7 – Om XL-Byg


XL-Bygs hjemmeside

BREDT UDVALG DEL DIT #PARCELHACK - VIND 5.000 KR.! Vind fede præmier i årets julekalender
Kun tekst på billedet, der er relevant for opgavebesvarelsen, er gjort tilgængelig for talesyntese

ALTID 14 DAGES FULD RETURRET SIKKER BETALING MED KREDITKORT OG MOBILEPAY KØB PÅ DELBETALING MED XL-BYG KORTET CLICK & COLLECT GODKENDT E-MÆRKET CLICK & COLLECT DET ER GRATIS AT BESTILLE VARER ONLINE OG HENTE DEM I DIN LOKALE XL- BYG FORRETNING
Kun tekst på billedet, der er relevant for opgavebesvarelsen, er gjort tilgængelig for talesyntese
Uddrag fra XL-Bygs hjemmeside

Ikke et almindeligt byggemarked

XL-BYG er meget mere end en traditionel tømmerhandel. XL-BYG er både et byggemarked, en trælasthandel og et byggecenter med et komplet sortiment af værktøj, maskiner, beklædning, brugsgenstande, inventar og materialer til boligen og haven. Vi prioriterer høj kvalitet samtidig med, at vi holder priserne lave. Hver uge kan du finde rigtig gode tilbud hos XL-BYG. Desuden lægger vi meget vægt på altid at give en ordentlig rådgivning om vores produkter.

Vi fører en lang række af de bedste mærker indenfor værktøj, byggematerialer, og andre "gør det selv" produkter. Da vi er store kunder hos de mest kendte mærkevareleverandører, kan vi holde vores priser nede. Samtidig kan vi tilbyde et meget bredt sortiment i en rigtig god kvalitet.

I dit XL-BYG online byggemarked får vi hele tiden et større og større udvalg. Vi gør alt for, at du let kan finde, hvad du har brug for. Skulle du alligevel opleve ikke at kunne finde en bestemt vare, eller har du brug for anden hjælp til at benytte webshoppen, har vi både mail- og telefonsupport fra 9-16 mandag til torsdag og 9-15 fredag.

XL-Bygs produktkategorier

XL BYG GØR DET ORDENTLIGT Søg i produkter eller kategorier Shop Inspiration Information Udlejning XL-BYG avisen XL-PRO Find XL-BYG Haven Træ & Byggematerialer Værktøj & Isenkram Varme & Ventilation Maling & Bolig VVS El & Belysning Køb gavekort Grill Gasgrill Kulgrill Pillegrill Elgrill Havepejse Bålfade Bålsæt Grilltilbehør Vis flere... Havemøbler Havemøbelsæt Cafesæt Lounge havemøbler Bord- & Bænkesæt Havestole Havebænke Haveborde Solvogne Vis flere... Havemaskiner Robotplæneklippere Garage Robotplæneklipper Plæneklippere Havetraktorer Græstrimmere Hækkeklippere Buskryddere Løvsugere Vis flere... Drivhuse & Orangerier Drivhuse Vægdrivhuse Pavillon drivhuse Orangerier Drivhusfundamenter Tilbehør drivhus Hegn Træhegn Læhegn Stolper & Pæle Tilbehør hegn Trådhegn & Volierenet Komposithegn Systemhegn Hegn nemt vedligehold Vis flere... Beplantning Havekrukker Højbede & Plantekasser Kapilærkasser Jord Gødning & Kalk Bark Græsfrø Kunstgræs Vis flere... Haveartikler Postkasser & Standere Bekæmpelsesmidler Haveredskaber Trillebøre & Havevogne Vandingsartikler Flag & Flagstænger Fuglehuse & Foder Affaldskjulere Vis flere... Leg & Fritid Havespil Legetårne Legehuse Trampoliner Gyngestativer Pool & Tilbehør Sandkasser Vildmarksbede Vis flere...

Kilde: www.xl-byg.dk, november 2021

Tilbage



Bilag 8 – Daell-familien skovler penge ind i kriseår


Pengene vælter ind for en af landets rigeste familier, Daell-familien, der på trods af tvangslukkede butikker kan se salget vokse med milliarder efter et år, hvor coronakrisen ser ud til at prelle af på de danske byggemarkeder. Familiens hovedkoncern, Harald Nyborg A/S, der, udover kæden af samme navn, bl.a. står bag Jem & Fix og Daells Bolighus, har de seneste år lagt lidt ekstra på toplinjen, der er vokset med få pct. om året. Men siden første nedlukning af Danmark i foråret sidste år er salget stukket af. Omsætningen er braget op med 30 pct. i 2020 til 7,4 mia. kr.

Flere med rekordår

Kæder som Bauhaus og Bygma har f.eks. sat rekorder på toplinjen, mens den 75 år gamle sønderjyske Davidsen koncern voksede med over 1 mia. kr. og krydsede for første gang 3 mia. kr. i omsætning. Silvan, der har kæmpet med underskud og intern uro, fik vendt skuden og landede det første overskud i årevis. Ifølge detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia har det været “et helt exceptionelt år” for byggebranchen. “Der er ingen tvivl om, at den vækst, man har set i mange brancher herunder byggebranchen, vil drosle af i årene 2021 og 2022 i takt med, at restauranter og flyrejser bliver mere tilgængelige,” siger hun.

Væksten kommer på et tidspunkt, hvor flere af de største spillere i branchen er på jagt efter opkøb og har planer om at ekspandere kraftigt. Hos Jem & Fix tror adm. direktør Claus Pedersen derimod, at væksten vil tage lidt af, når konkurrencen mellem kæderne, der ifølge ham næsten har været på standby i 2020, bliver genoptaget. “Vi blev bedt om ikke at være alt for aggressive i vores slagtilbud, og det har gjort, at konkurrencen har været mindre udpræget i 2020. De forskellige kæder har haft mere travlt med at håndtere varerne og de ekstra kunder. Det har ikke været et år, hvor der har været udpræget priskrig. Lad mig sige det på den måde,” siger han.

Kilde: Uddrag fra Børsen, 9. juni 2021

Tilbage



Bilag 9 – Davidsen dropper søndagsåbent og køkkengrej, men opruster på byggegrej og onlineshopping


Fra 1. november er det slut med søndagsåbent i Davidsens byggemarkeder. Samtidig droppes salg af køkkengrej, boligtilbehør og modetøj. I stedet skærper kæden sin profil i forhold til byggematerialer, og samtidig styrkes kædens onlineshop. - Vi har besluttet at udfase søndagsåbent. På den måde kan vi skrue op for åbningstiderne og fagligheden de øvrige seks dage om ugen. Ikke mindst om lørdagen, hvor vi får mulighed for at have flere af vores dygtige fagfolk på arbejde, forklarer administrerende direktør, Henrik Clausen.
Han forventer, at det vil gøre Davidsen endnu mere attraktiv i forhold til medarbejderne, hvor søndagsvagterne er i mindre høj kurs. - Vi skal fortsat kunne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere. Her har søndagsåbent været en udfordring. Derfor er det en beslutning, der også vil komme vores medarbejdere til gode, tilføjer Henrik Clausen.

Ændret sortiment

Men det er ikke kun åbningstiderne, der får med grovfilen i den kommende tid. Det gør byggemarkedskædens sortiment også. - Vi skal gøre det vi er bedst til, og det er at sælge byggematerialer. Nu stiller vi skarpt på vores hjemmebane i Sønderjylland. Her øger vi vores fokus på det, Davidsen er kendt for og allerbedst til: Faglighed omkring håndværk og byggeri. Vi får alt til byggeri og endnu mere til både den professionelle håndværker, semi-proffen, som vi siger hos os, og så gør-det-selv-kunden, lyder det fra direktøren.

Opruster online

Samtidig med at kædens profil skærpes i de fysiske butikker, opruster Davidsen online. Det betyder, at der også er varegrupper, som flytter fra de fysiske butikker til kædens onlineshop. Varer som for eksempel grill og havemøbler.
- Vi vil fastholde en førende position på de varegrupper, men det er online, at vi i fremtiden kommer til at have det fulde sortiment indenfor eksempelvis grill og havemøbler, kombineret med dynamiske udstillinger i vores sønderjyske forretninger, hvor man kan se og mærke varerne, inden de bestilles og leveres fra vores online-lager, forklarer Henrik Clausen.

Kilde: Uddrag fra Fredericia Dagblad, 26. oktober 2021

Tilbage



Bilag 10 – Stark fylder København med byggemarkeder i miniformat




Stark fortsætter med at udvide sit nye koncept for mindre butikker i København med lokal forankring og personlig service.
5. maj åbnede byggemarkedskæden sin fjerde Stark Shop på Nørrebro.

De to første Stark Shops åbnede i december sidste år på henholdsvis Frederiksberg og Amager. Siden er en tredje åbnet på Østerbro, og på onsdag åbner den fjerde i rækken, denne gang på Nørrebro.

En Stark Shop er et byggemarked i miniformat, tilpasset de lokale forhold og placeret lige dér, hvor mange mennesker bor og arbejder. Varesortimentet er nøje afstemt med de forskellige kunders behov, og hvad der ikke findes i butikken, skaffes og leveres lynhurtigt fra nærmeste lager.

- Stark Shop er vores svar på udviklingen i København, hvor der ikke længere er plads til store byggemarkeder i den centrale del af byen, siger regionsdirektør i København Lasse Frederiksen.

Modtaget med åbne arme

- De lokale har modtaget os med åbne arme og siger, at vi er lige, hvad de har manglet i deres kvarter. De ser os som en del af nærmiljøet - nogle af dem kommer her nærmest dagligt. Det er præcis den position som lokalt byggemarked, vi gerne vil opnå, fortæller chef for Stark Shop Tom Lyngbo Nowicki.

Den nye shop på Nørrebro ligger i et tæt befolket område med mange ældre lejligheder, der løbende forbedres og renoveres. Det afspejles også i varesortimentet.

- Vi retter dagligt varesortimentet til og skaffer det, som kunderne efterspørger. For eksempel vil de gerne købe skruer i mindre pakninger i stedet for kasser, og så sørger vi for det. På den måde er kunderne med til at bestemme, hvilke varer der er på hylderne, siger Tom Lyngbo Nowicki.

Kilde: Uddrag fra Retailnews, 21. maj 2021

Tilbage



Bilag 11 – Stor svensk gør-det-selv-kæde rykker ind i Danmark


Byggmax er på vej ind over landegrænsen. Første step er købet af Næstved Lavpristræ med filialer i Køge, Slagelse og Hillerød. – Dermed rykker en stor spiller ind på markedet. Som jeg ser det, er der tale om et discountbyggemarked i Jem & Fix-segmentet med massevis af varehuse i Sverige, Norge og Finland og med stærk fokus på e-handel, fortæller direktør i brancheforeningen Danske Byggecentre, Palle Thomsen.

Byggmax Group tæller 170 butikker i Sverige, Norge og Finland og omsatte sidste år for 6,5 milliarder svenske kroner.
Byggmax åbner konstant nye byggemarkeder. Med etableringen i Danmark vil Byggmax dermed være til stede i alle fire nordiske lande, og kæden gør klar til yderligere ekspansion.

Byggmax administrerende direktør Mattias Ankarberg har store forventninger til det danske marked. – Lavpris er altid en styrke, og vi tror stærkt på en integreret model, som kombinerer det bedste fra henholdsvis butikker og e-handel. Danske forbrugere er prisbevidste, hvilket passer os godt, siger Mattias Ankarberg til BygTek.

Kilde: Uddrag fra Sjællandske Nyheder, 16. februar 2021

Tilbage



Bilag 12 – Byggemarkedskæde rykker ind i konkurrentens hjerteland


Bauhaus åbner nyt byggevarehus i Sønderborg - en del af Davidsen kædens absolutte hjemmebane.

På ryggen af en byggebranche med rekordvækst er de danske byggemarkeder travlt optaget af en omfattende rivalisering. De forskellige kæder konsoliderer sig og de stærkeste har travlt med at vinde nyt terræn.

Flere af byggemarkedskæderne og trælasterne har åbnet nye afdelinger i andre byer, og har forsøgt sig med nye butikskoncepter eller rakt ud efter andre kundesegmenter.

Aktuelt har byggemarkedskæden Bauhaus, der især var orienteret mod private, de senere år fokuseret mere og mere på de professionelle håndværkere, og kæden har øget tilstedeværelsen. Hovedsageligt med fokus på Midt- og Nordjylland og med flere afdelinger i hovedstadsområdet.

Nu tager Bauhaus skridtet videre og rykker helt ind på Davidsen kædens enemærker i en fjernere ende af landet. Bauhaus supplerer varehuset i Esbjerg og sætter spot på den østlige del af Sønderjylland. Det sker med etablering af et Bauhaus i Sønderborg, i det bynære industrikvarter, men stadig tæt på centrum - og lige over for en Stark butik.

Davidsen vokser ud i landet

Med opkøbet af den Saint-Gobain ejede Optimera-kæde i 2019 blev Davidsen landsdækkende og stærkt tilstede omkring de store byer København, Århus og Aalborg. Kæden blev dermed Danmarks 3. største.

Davidsen har især haft fokus på de lokale håndværkere. Men de private glemmes ikke - og kæden markedsfører sig netop nu mod gør-det-selv-folket - Bauhaus' kernekunder.

Bauhaus: Vi glæder os

Nu skal de to kæder duellere dør om dør i det Sønderjyske. Med Bauhaus afdeling nummer 19 i Sønderborg:

- Med mere end 120.000 varenumre i sortimentet, kan håndværkere, erhvervsdrivende og private også glæde sig til en drive-in trælast, der gør indkøb af store og u-handy produkter lettere, som Bauhaus formulerer udvalg og målgruppe.

Kilde: Dagens Byggeri, 20. oktober 2021

Tilbage



LYD