Afsætning A
Tema: Branchen for byggemarkeder
(Opgaven er udarbejdet i november 2021)
kl. 09.00-14.00
Opgaver
Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.
I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet, hvilke bilag der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.
Du behøver ikke henvise til, hvilke bilag du anvender til besvarelse af de enkelte opgaver.
Opgave 1
Karakteriser udvalgte målgrupper i branchen for byggemarkeder. Inddrag bilag 1, 2 og 3.Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.
Opgave 2
Analyser branchen for byggemarkeder.Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.
Opgave 3
Analyser branchen for byggemarkeders anvendelse af distributionsparameteren.Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.- Når Stark åbner en Stark Shop i en storby, er der tale om markedspenetration.
- Service er en vigtig konkurrenceparameter i branchen for byggemarkeder.
- ”Fra 1. november er det slut med søndagsåbent i Davidsens byggemarkeder. Samtidig droppes salg af køkkengrej, boligtilbehør og modetøj. I stedet skærper kæden sin profil i forhold til byggematerialer, og samtidig styrkes kædens onlineshop.”
Et smalt sortiment kan give et byggemarked en konkurrencemæssig fordel i branchen.
Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:Identificere en udfordring for XL-Byg. Diskuter løsning(er) på den valgte udfordring.
Definition af byggemarked
Et byggemarked er en større forretning, der sælger byggematerialer, redskaber og inventar til hus og have.
Kilde: Den Danske Ordbog.
Bilag
Bilag 1 – Rekordstor byggelyst hos danskerne: Nu indtager kvinderne byggemarkederne
Bilag 2 – Udvalgt statistik fra e-handelsanalysen 2021
Bilag 3 – Byg din egen solhylde med Emma Martiny (video)
Bilag 4 – Byggemarkeder ramt af prisstigninger
Bilag 5 – Oversigt over udvalgte udbydere i branchen for byggemarkeder
Bilag 6 – Oversigt over hovedtal for udvalgte udbydere i branchen for byggemarkeder
Bilag 7 – Om XL-Byg
Bilag 8 – Daell-familien skovler penge ind i kriseår
Bilag 9 – Davidsen dropper søndagsåbent og køkkengrej, men opruster på byggegrej og onlineshopping
Bilag 10 – Stark fylder København med byggemarkeder i miniformat
Bilag 11 – Stor svensk gør-det-selv-kæde rykker ind i Danmark
Bilag 12 – Byggemarkedskæde rykker ind i konkurrentens hjerteland
Bilag 1 – Rekordstor byggelyst hos danskerne: Nu indtager kvinderne byggemarkederne
Online inspirationssider og coronakrisen har skabt en stor stigning i kvindelige gør-det-selv-kunder. Danske boligejeres lyst til at investere i større forbedringer til hjemmet er på det højeste niveau i 20 år.
– Ingen havde forudset et sådan boom i boligprojekter. I starten af coronakrisen var der fokus på mindre bolig- og haveprojekter, men ret hurtigt fattede folk også interesse for større projekter. Man brugte mere tid i hjemmet, og det resulterede i en ren gør-det-selv-eksplosion, fortæller Helene Birk, marketingchef ved XL-BYG.
Byggelysten har skabt travlhed hos XL-BYGs professionelle kunder såvel som i byggemarkederne. Men den mest bemærkelsesværdige udvikling er sket online. XL-BYG har under coronakrisen udviklet et digitalt inspirationsområde, der hedder #parcelhack, og som giver idéer til fornyelse af boligen ude og inde. Næsten halvdelen af områdets besøgende er kvinder, og omkring 40 procent af alle køb i webshoppen foretages af kvinder. Det er en stor forandring i forhold til, at byggemarkedsbranchens kunder traditionelt har været mænd, oplyser Helene Birk.
– Kvinderne er kommet på banen, som et resultat af primært to ting. De mange hjemsendelser, der har skabt et større behov for et attraktivt hjem for dem og familien. Og et hastigt voksende antal inspirationssider og instruktionsvideoer, der har åbnet en tidligere mandsdomineret verden for dem, siger Helene Birk.
Vores tids store prestigeprojekt
– Det at skabe et hjem og sætte et personligt præg på ens bolig er i høj grad blevet et identitets- og prestigeprojekt, hvor vi særligt i Danmark har en stærk kultur omkring redebygningen, som indebærer at investere penge, tid og flid i hjemmet. Noget vi i høj grad har set blomstre op under corona-hjemsendelserne, siger Malene Breuning, der er forsker i moderne hjem- og boligidealer, og uddyber:
– Et stigende antal kvinder bruger byggemarkederne og påtager sig både planlægnings- og byggeroller. Det afspejler en generel udligning af mande- og kvinderoller i hjemmet, hvor mænd har kastet sig over at bage, grille, lave mad og passe børn, mens kvinder ikke længere er blege for at gå i gang med større gør-det-selv-projekter i hus og have.
Kilde: Uddrag fra www.xl-byg.dk, 21. september 2021
Tilbage
Bilag 2 – Udvalgt statistik fra e-handelsanalysen 2021
Figur 1 – Varer og tjenester købt online fordelt på befolkningsgrupper
Figur 2 – Befolkningsgruppers forbrug fordelt på varegrupper
Figur 3 – Varer og tjenester købt online fordelt mellem land og by
Figur 4 – Årsager til køb online fordelt på produktkategorier
Kilde: Dansk Erhverv, juni 2021
Tilbage
Bilag 3 – Byg din egen solhylde med Emma Martiny (video)
Kun tekst på billedet, der er relevant for opgavebesvarelsen, er gjort tilgængelig for talesyntese
Kilde: www.xl-byg.dk, 2021
Tilbage
Bilag 4 – Byggemarkeder ramt af prisstigninger
De seneste måneder har virksomheder over hele verden kæmpet med globale logistikudfordringer, der har skabt flaskehalse, forsinkelser på leverancer, mangel på containere og tårnhøje fragtrater. Udfordringerne har også ramt de danske byggemarkedskæder, der samtidig har set priserne stige markant på nogle af de mest populære produkter, og det skaber problemer.
Udfordringerne får allerede nu byggemarkedskæden Jem & Fix til at forberede sig på, at 2021 langt fra bliver et lige så godt år som 2020, hvor kæden satte omsætningsrekord på 3,8 mia. kr.
“Det er lidt anderledes i år, fordi der er vareknaphed, prisstigninger og fragtudfordringer. Så det bliver et helt andet år, men i forhold til 2019 skal det nok blive godt,” siger adm. direktør Claus Pedersen. “Producenterne er kommet bagud. Først lukkede de produktionen ned i første del af coronapandemien, og kort efter kom der gang i byggeriet, så mit bedste bud er, at vi resten af i år skal arbejde koncentreret for at styre uden om varemangel og store udsving i priserne,” skriver han i et svar og tilføjer, at koncernen indtil nu har kunnet skaffe “stort set” alle varer.
Palle Thomsen, administrerende direktør i Danske Byggecentre udtaler: ”Men det er ikke kun i Danmark, at vi ser en stigende vækst i byggeriet. Flere internationale markeder, heriblandt de europæiske og det amerikanske, oplever også en stigende aktivitet. Den stigende aktivitet øger efterspørgslen på arbejdskraft og byggematerialer som så afspejler sig i stigende priser – det er helt naturligt. De stigende materialepriser er en faktor, som alle dele af byggeriet må slås med, men det er en konsekvens af et internationalt marked med stor efterspørgsel.”
Kilde: Uddrag fra Børsen, 9. juni 2021 og uddrag fra Brancheforeningen Danske Byggerier, 10. september 2021
Tilbage
Bilag 5 – Oversigt over udvalgte udbydere i branchen for byggemarkeder
Byggemarked | Om |
XL-Byg
|
Etableret i 2002
Frivillig skandinavisk kæde |
Stark
|
Etableret i 2004
Dansk kæde ejet af den internationale kapitalfond CVC Capital Partners |
Silvan
|
Etableret 1874
Dansk kæde ejet af den tyske kapitalfond, Aurelius Group |
Bygma
|
Etableret i 1952
Dansk familieejet nordisk kæde |
Jem & Fix*
|
Etableret i 1988
Dansk kæde – del af Harald Nyborg koncernen, ejet af Daell familien |
Davidsens Tømmerhandel
|
Etableret i 1944
Dansk kæde, ejet af Davidsen familien |
Bauhaus
|
Etableret i 1988
Tyskejet international kæde |
Harald Nyborg*
|
Etableret i 1904
Dansk kæde ejet af Daell familien |
*Jem og Fix samt Harald Nyborg betragtes i branchen for byggemarkeder som lavprisbyggemarkeder.
Kilde: Udbyderes hjemmesider, 2021
Tilbage
Bilag 6 – Oversigt over hovedtal for udvalgte udbydere i branchen for byggemarkeder
Byggemarked | Butikker og ansatte i Danmark | Hovedtal | 2020 (i 1.000 kr.) |
2019 (i 1.000 kr.) |
2018 (i 1.000 kr.) |
XL-Byg |
Ca. 2.600 ansatte
117 butikker |
Nettoomsætning
Årets resultat |
6.053.125
1.146 |
5.440.745
719 |
5.526.559
4 |
STARK |
Ca. 2.300 ansatte
75 butikker i Danmark og Grønland |
Nettoomsætning
Årets resultat |
7.403.000
330.000 |
7.025.000
3.589.000* |
6.780.000
897.000 |
Silvan |
Ca. 640 ansatte
42 butikker |
Nettoomsætning
Årets resultat |
1.392.781
30.957 |
1.487.181
-86.929 |
1.604.016
-12.918 |
Bygma |
Ca. 1.800 ansatte
58 butikker |
Nettoomsætning
Årets resultat |
9.359.471
561.096 |
8.390.913
341.202 |
7.897.481
344.364 |
Jem & Fix |
Ca. 1.700 ansatte
124 butikker |
Nettoomsætning
Årets resultat |
3.777.761
396.573 |
2.901.530
186.127 |
2.644.889
155.136 |
Davidsens Tømmerhandel |
Ca. 1.200 ansatte
22 butikker i Danmark og Grønland |
Nettoomsætning
Årets resultat |
3.340.531
79.602 |
2.299.830
372.855 |
476.175
89.977 |
Bauhaus |
Ca. 1.100 ansatte
18 butikker |
Nettoomsætning
Årets resultat |
3.195.673
223.626 |
2.485.845
62.749 |
2.339.575
56.608 |
Harald Nyborg |
Ca. 2.000 ansatte
40 butikker |
Nettoomsætning
Årets resultat |
2.433.663
544.356 |
1.809.240
192.962 |
1.839.997
112.829 |
Alle byggemarkeder tilbyder online handel via webshop og betal-og-hent (click and collect)
*Årets resultat er kraftigt påvirket af STARKS frasalg af datterselskaber.
Kilde: Udbyderes hjemmesider og årsrapporter, 2021
Tilbage
Bilag 7 – Om XL-Byg
XL-Bygs hjemmeside
Kun tekst på billedet, der er relevant for opgavebesvarelsen, er gjort tilgængelig for talesyntese
Kun tekst på billedet, der er relevant for opgavebesvarelsen, er gjort tilgængelig for talesyntese
|
Uddrag fra XL-Bygs hjemmeside
Ikke et almindeligt byggemarked XL-BYG er meget mere end en traditionel tømmerhandel. XL-BYG er både et byggemarked, en trælasthandel og et byggecenter med et komplet sortiment af værktøj, maskiner, beklædning, brugsgenstande, inventar og materialer til boligen og haven. Vi prioriterer høj kvalitet samtidig med, at vi holder priserne lave. Hver uge kan du finde rigtig gode tilbud hos XL-BYG. Desuden lægger vi meget vægt på altid at give en ordentlig rådgivning om vores produkter. Vi fører en lang række af de bedste mærker indenfor værktøj, byggematerialer, og andre "gør det selv" produkter. Da vi er store kunder hos de mest kendte mærkevareleverandører, kan vi holde vores priser nede. Samtidig kan vi tilbyde et meget bredt sortiment i en rigtig god kvalitet. I dit XL-BYG online byggemarked får vi hele tiden et større og større udvalg. Vi gør alt for, at du let kan finde, hvad du har brug for. Skulle du alligevel opleve ikke at kunne finde en bestemt vare, eller har du brug for anden hjælp til at benytte webshoppen, har vi både mail- og telefonsupport fra 9-16 mandag til torsdag og 9-15 fredag. |
XL-Bygs produktkategorier
|
Kilde: www.xl-byg.dk, november 2021
Tilbage
Bilag 8 – Daell-familien skovler penge ind i kriseår
Pengene vælter ind for en af landets rigeste familier, Daell-familien, der på trods af tvangslukkede butikker kan se salget vokse med milliarder efter et år, hvor coronakrisen ser ud til at prelle af på de danske byggemarkeder. Familiens hovedkoncern, Harald Nyborg A/S, der, udover kæden af samme navn, bl.a. står bag Jem & Fix og Daells Bolighus, har de seneste år lagt lidt ekstra på toplinjen, der er vokset med få pct. om året. Men siden første nedlukning af Danmark i foråret sidste år er salget stukket af. Omsætningen er braget op med 30 pct. i 2020 til 7,4 mia. kr.
Flere med rekordår
Kæder som Bauhaus og Bygma har f.eks. sat rekorder på toplinjen, mens den 75 år gamle sønderjyske Davidsen koncern voksede med over 1 mia. kr. og krydsede for første gang 3 mia. kr. i omsætning. Silvan, der har kæmpet med underskud og intern uro, fik vendt skuden og landede det første overskud i årevis. Ifølge detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia har det været “et helt exceptionelt år” for byggebranchen. “Der er ingen tvivl om, at den vækst, man har set i mange brancher herunder byggebranchen, vil drosle af i årene 2021 og 2022 i takt med, at restauranter og flyrejser bliver mere tilgængelige,” siger hun.
Væksten kommer på et tidspunkt, hvor flere af de største spillere i branchen er på jagt efter opkøb og har planer om at ekspandere kraftigt. Hos Jem & Fix tror adm. direktør Claus Pedersen derimod, at væksten vil tage lidt af, når konkurrencen mellem kæderne, der ifølge ham næsten har været på standby i 2020, bliver genoptaget. “Vi blev bedt om ikke at være alt for aggressive i vores slagtilbud, og det har gjort, at konkurrencen har været mindre udpræget i 2020. De forskellige kæder har haft mere travlt med at håndtere varerne og de ekstra kunder. Det har ikke været et år, hvor der har været udpræget priskrig. Lad mig sige det på den måde,” siger han.
Kilde: Uddrag fra Børsen, 9. juni 2021
Tilbage
Bilag 9 – Davidsen dropper søndagsåbent og køkkengrej, men opruster på byggegrej og onlineshopping
Fra 1. november er det slut med søndagsåbent i Davidsens byggemarkeder. Samtidig droppes salg af køkkengrej, boligtilbehør og modetøj. I stedet skærper kæden sin profil i forhold til byggematerialer, og samtidig styrkes kædens onlineshop. - Vi har besluttet at udfase søndagsåbent. På den måde kan vi skrue op for åbningstiderne og fagligheden de øvrige seks dage om ugen. Ikke mindst om lørdagen, hvor vi får mulighed for at have flere af vores dygtige fagfolk på arbejde, forklarer administrerende direktør, Henrik Clausen.
Han forventer, at det vil gøre Davidsen endnu mere attraktiv i forhold til medarbejderne, hvor søndagsvagterne er i mindre høj kurs. - Vi skal fortsat kunne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere. Her har søndagsåbent været en udfordring. Derfor er det en beslutning, der også vil komme vores medarbejdere til gode, tilføjer Henrik Clausen.
Ændret sortiment
Men det er ikke kun åbningstiderne, der får med grovfilen i den kommende tid. Det gør byggemarkedskædens sortiment også. - Vi skal gøre det vi er bedst til, og det er at sælge byggematerialer. Nu stiller vi skarpt på vores hjemmebane i Sønderjylland. Her øger vi vores fokus på det, Davidsen er kendt for og allerbedst til: Faglighed omkring håndværk og byggeri. Vi får alt til byggeri og endnu mere til både den professionelle håndværker, semi-proffen, som vi siger hos os, og så gør-det-selv-kunden, lyder det fra direktøren.
Opruster online
Samtidig med at kædens profil skærpes i de fysiske butikker, opruster Davidsen online. Det betyder, at der også er varegrupper, som flytter fra de fysiske butikker til kædens onlineshop. Varer som for eksempel grill og havemøbler.
- Vi vil fastholde en førende position på de varegrupper, men det er online, at vi i fremtiden kommer til at have det fulde sortiment indenfor eksempelvis grill og havemøbler, kombineret med dynamiske udstillinger i vores sønderjyske forretninger, hvor man kan se og mærke varerne, inden de bestilles og leveres fra vores online-lager, forklarer Henrik Clausen.
Kilde: Uddrag fra Fredericia Dagblad, 26. oktober 2021
Tilbage
Bilag 10 – Stark fylder København med byggemarkeder i miniformat
Stark fortsætter med at udvide sit nye koncept for mindre butikker i København med lokal forankring og personlig service.
5. maj åbnede byggemarkedskæden sin fjerde Stark Shop på Nørrebro.
De to første Stark Shops åbnede i december sidste år på henholdsvis Frederiksberg og Amager. Siden er en tredje åbnet på Østerbro, og på onsdag åbner den fjerde i rækken, denne gang på Nørrebro.
En Stark Shop er et byggemarked i miniformat, tilpasset de lokale forhold og placeret lige dér, hvor mange mennesker bor og arbejder. Varesortimentet er nøje afstemt med de forskellige kunders behov, og hvad der ikke findes i butikken, skaffes og leveres lynhurtigt fra nærmeste lager.
- Stark Shop er vores svar på udviklingen i København, hvor der ikke længere er plads til store byggemarkeder i den centrale del af byen, siger regionsdirektør i København Lasse Frederiksen.
Modtaget med åbne arme
- De lokale har modtaget os med åbne arme og siger, at vi er lige, hvad de har manglet i deres kvarter. De ser os som en del af nærmiljøet - nogle af dem kommer her nærmest dagligt. Det er præcis den position som lokalt byggemarked, vi gerne vil opnå, fortæller chef for Stark Shop Tom Lyngbo Nowicki.
Den nye shop på Nørrebro ligger i et tæt befolket område med mange ældre lejligheder, der løbende forbedres og renoveres. Det afspejles også i varesortimentet.
- Vi retter dagligt varesortimentet til og skaffer det, som kunderne efterspørger. For eksempel vil de gerne købe skruer i mindre pakninger i stedet for kasser, og så sørger vi for det. På den måde er kunderne med til at bestemme, hvilke varer der er på hylderne, siger Tom Lyngbo Nowicki.
Kilde: Uddrag fra Retailnews, 21. maj 2021
Tilbage
Bilag 11 – Stor svensk gør-det-selv-kæde rykker ind i Danmark
Byggmax er på vej ind over landegrænsen. Første step er købet af Næstved Lavpristræ med filialer i Køge, Slagelse og Hillerød. – Dermed rykker en stor spiller ind på markedet. Som jeg ser det, er der tale om et discountbyggemarked i Jem & Fix-segmentet med massevis af varehuse i Sverige, Norge og Finland og med stærk fokus på e-handel, fortæller direktør i brancheforeningen Danske Byggecentre, Palle Thomsen.
Byggmax Group tæller 170 butikker i Sverige, Norge og Finland og omsatte sidste år for 6,5 milliarder svenske kroner.
Byggmax åbner konstant nye byggemarkeder. Med etableringen i Danmark vil Byggmax dermed være til stede i alle fire nordiske lande, og kæden gør klar til yderligere ekspansion.
Byggmax administrerende direktør Mattias Ankarberg har store forventninger til det danske marked. – Lavpris er altid en styrke, og vi tror stærkt på en integreret model, som kombinerer det bedste fra henholdsvis butikker og e-handel. Danske forbrugere er prisbevidste, hvilket passer os godt, siger Mattias Ankarberg til BygTek.
Kilde: Uddrag fra Sjællandske Nyheder, 16. februar 2021
Tilbage
Bilag 12 – Byggemarkedskæde rykker ind i konkurrentens hjerteland
Bauhaus åbner nyt byggevarehus i Sønderborg - en del af Davidsen kædens absolutte hjemmebane.
På ryggen af en byggebranche med rekordvækst er de danske byggemarkeder travlt optaget af en omfattende rivalisering. De forskellige kæder konsoliderer sig og de stærkeste har travlt med at vinde nyt terræn.
Flere af byggemarkedskæderne og trælasterne har åbnet nye afdelinger i andre byer, og har forsøgt sig med nye butikskoncepter eller rakt ud efter andre kundesegmenter.
Aktuelt har byggemarkedskæden Bauhaus, der især var orienteret mod private, de senere år fokuseret mere og mere på de professionelle håndværkere, og kæden har øget tilstedeværelsen. Hovedsageligt med fokus på Midt- og Nordjylland og med flere afdelinger i hovedstadsområdet.
Nu tager Bauhaus skridtet videre og rykker helt ind på Davidsen kædens enemærker i en fjernere ende af landet. Bauhaus supplerer varehuset i Esbjerg og sætter spot på den østlige del af Sønderjylland. Det sker med etablering af et Bauhaus i Sønderborg, i det bynære industrikvarter, men stadig tæt på centrum - og lige over for en Stark butik.
Davidsen vokser ud i landet
Med opkøbet af den Saint-Gobain ejede Optimera-kæde i 2019 blev Davidsen landsdækkende og stærkt tilstede omkring de store byer København, Århus og Aalborg. Kæden blev dermed Danmarks 3. største.
Davidsen har især haft fokus på de lokale håndværkere. Men de private glemmes ikke - og kæden markedsfører sig netop nu mod gør-det-selv-folket - Bauhaus' kernekunder.
Bauhaus: Vi glæder os
Nu skal de to kæder duellere dør om dør i det Sønderjyske. Med Bauhaus afdeling nummer 19 i Sønderborg:
- Med mere end 120.000 varenumre i sortimentet, kan håndværkere, erhvervsdrivende og private også glæde sig til en drive-in trælast, der gør indkøb af store og u-handy produkter lettere, som Bauhaus formulerer udvalg og målgruppe.
Kilde: Dagens Byggeri, 20. oktober 2021
Tilbage